zondag 21 december 2008

THE HOUSE OF VIKTOR & ROLF

een retourtje UTRECHT a.u.b.

het is zaterdag morgen 11:00 uur en ik ben in utrecht,
voor the house of viktor & rolf in het centraal museum.

ik vind het super spannend om alle couture stukken in het echt te zien.
als ik om de hoek kom waar de tentoonstelling begint slaak ik meteen een kreet
van verbazing.
daar staan ze DE eerste 3 levensgrote poppen van de THE COUTURE SHOW.
de poppen dragen de kleding zoals op de catwalk: klompen (maar dan wel met hak) en met ieder een eigen licht en geluid stellage.
het ziet er indrukwekkend uit.

als we door een gang lopen om naar de volgende zaal te gaan, valt mijn oog op nisjes in de wand,
hierin staan DE meest geweldige en gewilde schoenen en tassen die het duo ooit heeft gemaakt.
ik heb een glittering in mijn ogen en mijn mond staat open (niet echt charming maar goed).































in de volgende zaal begint het bij het begin van hun carrière.
van studies en eerste collecties tot een parfum dat ze creëerden in 1996 met de naam LE PARFUM.

je wordt meegenomen door het geluid naar de grote poppen met de ECHTE stukken.
deze staan op een podium met achter hun de film van de catwalk show.
de figuren staan zo dicht bij de je ze makkelijk kunt aanraken (maar dat doe je natuurlijk niet).
alles is prachtig.

iets verder kom je in een donkere ruimte, en dan zie je het:
waaaaaaaw HET witte poppenhuis.
hier staan alle figuren die je net in het groot hebt gezien in het klein.

ze zijn net zo mooi als hun grote zus misschien wel mooier.
ik kijk mijn ogen uit.

er zijn balkonnen gemaakt waardoor je alle verdiepingen goed kunt zien, en wil je het nog beter zien dan staan daar ook nog verrekijkers.

hier staat ook de trouwjurk van prinses MABEL, ik vond de jurk op t.v. al geweldig maar in het echt is ze prachtig (even verderop staat de echte jurk).
het huis staat eigenlijk in het midden want hierna vindt je nog meer "gewone" stukken.

en ja daar staat ze mijn persoonlijke favoriet de NO collectie.

zelf heb ik me ook in mijn eigen vertaling van de NO collectie gestoken,
zwarte weide pantalon, wollen grijze trench coat, haren in een strakke staart, zwarte ogenschaduw en rode lippen. helemaal geweldig.

de tentoonstelling eindigde met 7 poppen die op een rond draaiende podium staan.
hierom heen staan allemaal bankjes en een groot videoscherm,

de collectie heet THE RUSSIAN DOLL en het was een catwalk show met maar 1 model dat op haar plaats bleef staan, om de zoveel minuten kwamen VIKTOR & ROLF zelf met een nieuw kledingstuk dat ze op het model deden laag over laag (als een soort matroesjka pop).
het eind resultaat was een model dat bijna niet meer zichtbaar was als alleen maar haar hoofd.

terug in de hal van het museum heb ik dan nog HET boek van VIKTOR & ROLF gekocht waar het hele verhaal in staat met mooie foto's erbij.
moest ik natuurlijk hebben.

als je het zelf wilt gaan zien, dan kun je tot en met 2 februari terecht
in het centraal museum in utrecht.

als je gaat.... have fun en neem zakdoekjes mee
voor de tranen in je ogen en om je mondhoeken af te vegen.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ziet er geweldig uit allemaal! Om je vingers bij afte likken!

Mirthe zei

Het is echt helemaal geweldig!